Een hippiereis om nooit te vergeten - Reisverslag uit Roldán, Argentinië van Sanne Rijn - WaarBenJij.nu Een hippiereis om nooit te vergeten - Reisverslag uit Roldán, Argentinië van Sanne Rijn - WaarBenJij.nu

Een hippiereis om nooit te vergeten

Blijf op de hoogte en volg Sanne

05 Februari 2014 | Argentinië, Roldán

Holaa!!!

Wat is Cordoba een prachtige provincie!

Vorige week woensdag zat ik om 5 uur 's ochtends in de bus naar Rosario. Vanaf Rosario zijn Lisa, Lotte (Nederlandse uitwisselingsstudenten), Cristien (Duitse uitwisselingsstudente) en Cristian (begeleider) naar Capilla del Monte gegaan. Na 20 minuten stonk het vreselijk naar benzine in de bus. We zijn snel uitgestapt en er werd ons verteld dat er over 40 minuten een andere bus zou komen. Na 30 minuten kwam er een monteur en hij had de bus in 5 minuten gemaakt. Wij hadden er niet veel vertrouwen in, maar toch kwamen we 6 uur later in Capilla del Monte aan. Ik was verbaasd! Allemaal hippies en backpackers. We dumpten onze spullen in het hostel, gingen naar de vvv, daar boekten we een paardrijtocht en een rondrit door de bergen. Daarna zijn we naar een marktje geweest en hebben we gegeten. Capilla del Monte is het eerste dorp in Zuid-Amerika die een overdekte weg/centrum heeft. Nu moet je je daar niet veel bij voorstellen. Ongeveer 200m is overdekt en dat is dan het hele centrum. De helft van het centrum bestaat uit terrasjes, waar bandjes spelen. Wij luisterden tijdens het avondeten naar een man die Folklore zong, prachtige muziek vind ik. Na het eten zijn we gaan slapen (1 uur) om de volgende dag om 10 uur op het paard te zitten.

In Capilla de Monte geloven ze trouwens in aliens. Mensen die er wonen zien vaak rare lichten in de lucht en geloven dat dit ruimteschepen zijn. Ondertussen in de koers van de peso ingestort en is €1 10 pesos. Dat is erg voordelig voor ons.

De volgende dag stonden wij om kwart voor 10 klaar om opgehaald te worden door het busje, dat ons naar de paarden zou brengen. De man die het busje regelde zei dat we nog wel een rondje konden gaan lopen en dat we om 10 uur terug konden komen. Haha, de reactie van onze begeleider was, dat hij met Europeanen op stap was en dat deze altijd op tijd zijn. Om 10 uur werden we opgehaald en konden we paardrijden. Het paardrijden was leuk en mooi, maar viel ook een beetje tegen. We hebben twee uur gestapt en na een uur stappen gingen we dezelfde weg terug. Toch was het ook leuk om weer even op een paard te zitten. Na het paardijden gingen lunchen, de een kocht wat bijd e supermarkt, de ander wilde niks. Lotte en ik hebben een tosti gehaald. Het verbaasde mij dat ik zoveel keus had, op elke kaart stonden wel 5 vegetarische gerechten en ze hadden een apart kopje. Om half 3 begon onze tweede tour. Dit keer in de auto door de bergen naar een grot. Deze grot bestond uit allemaal kleinse steentjes die een zijn geworden. Nu valt de grot langzaam uitelkaar. Als je het steen aanraakte viel het uitelkaar. Na de rondrit kregen we merienda die bestond uit mate cocino (drink je zoals thee) en torta frita. Een vrouw die ook mee was met de tour zei dat onze begeleider op jezus leek, zoals hij sprak en wij naar he, luisterden, misschien kwam het ook een beetje door zijn lange haar. 'S avonds gingen Lisa en Lotte uiteten en wij aten fruit. Ik kocht drakenfruit, dat is fruit van een cactus, jammer genoeg minder lekker dan in Nederland. Dit fruit was kleiner en er zaten kleine pitten in die je niet kon uitspugen.

De volgende dag gingen we de Uriturco beklimmen!! Dit was een grote uitdaging! 4 uur omhoog klimmen!! Waarvan maar een kleind deel in de schaduw was! Om uiteindelijk te kunnen genieten van een prachtig uitzicht. Boven hebben we gelunched met stokboord met kaas en tomaat en we zijn toen begonnen met de afdaling. Cristien en Franka (ander Duitse uitwisselingsstudente die niet bij ons in de bus zat omdat ze in Mendoza woont) gingen sneller. Na 10 minuten zagen we ze zitten, Cristien kon niet meer lopen omdat ze haar knie had verstuikt. Langzaam zijn we verder gegaan met de afdaling. Toen we bijna bij een meertje kwamen hielden de anderen een pauze. Ik ging alvast vooruit naar het meertje omdat ik het zo warm had en wilde afkoelen. Bij het meertje aangekomen zag ik mensen het water uit het stromende gedeelte drinken. Ze vertelden dat het daar gezuiverd wordt en dat je dat kunt drinken! Blij dat ik was! Niemand had meer water en toen Lotte en Franka kwamen hebben we al onze flessen gevuld en zijn we verder gegaan met afdalen. Cristien en Cristian bleven wachten op hulptroepen, want Cristien kon echt niet meer lopen. Na 2 uur afdalen kwamen we eindelijk beneden aan. Cristien en Cristian kwamen nog geen 5 minuten later aan. Cristien met een helm op de rug van een van de mannen van de hulptroep. 6 mannen hadden haar om de beurt naar beneden gesjouwt. Cristien en Cristian gingen naar het ziekenhuis en wij gingen naar het hostel om te douchen. Even later kwamen ze aan, Cristien met haar knie in het verband. We zijn gaan eten en de volgende dag zijn we 's ochtends vertrokken naar San Marcos Sierras.

Na 20 minuten in de bus te hebben gezeten (gestaan), kwamen we aan bij San Marcos Sierras. Ik vond Capilla de Monte al vol met hippies en backpackers zitten, maar dat was niks bij de hippies en backpackers die in San Marcos zitten. Wat een prachtig dorp, met veel groen en paarden. We zijn wat gaan eten bij het eerste restaurant wat we tegen kwamen, dat bleek een vegetarisch restaurant te zijn. Ik had twee muffins, een volkoren en de ander met wortel. Daarna zijn we naar de rio geweest om daar tot half 9 het spel truco te spelen. Dit is een Spaans spel en erg bekend in Argentinië. Het is super ingewikkeld, en erg verslavend! We hebben het met zijn vieren gespeeld (Franka, Cristien, Cristian en ik). We hadden kaarten voor een voorstelling om 10 uur gekocht. Door snel empanadas te kopen en op te eten en redelijk snel te lopen (Cristien kon niet snel lopen) kwamen we aan om 10 pver 10. Er stonden een stuk of 15 mensen te wachten omdat het nog niet open was. Om 11 uur ging het open en om 12 uur begon de voorstelling. Dat is nou echt Argentinië. De voorstelling begon met de dans de tango, daarna een stuk of 10 mensend ie op banjos aan het tokkelen waren, toen folklore en daarna kwam een beroemde zanger die onder andere 'ojos de cielo' zingt, we hebben niet de hele voorstelling gezien omdat Franak en ik bijna in slaap vielen. Om half 3 kwamen we aan in het hostel en zijn we gaan slapen.

De volgende dag moesten we om 10 uur uitchecken, maar om11 uur lagen we nog te slapen. Gelukkig vond de eigenaar het niet erg. We zijn weer naar de rio gegaan, nu een stukje verderop. Cristien en ik wilde terere drinken, net als gisteren en daarvoor hadden we ijs nodig. Dit was nergens te vinden en Cristian vroeg aan de buschauffeur of daar waar we heen gingen ijs was. De buschauffeur vroeg of we dat nodig hadden voor Fernet (sterke drank) waarop wij zeiden dat we ijs nodig hadden voor terere (mate met limonade), tsja... Bij de rio hebben we weer de hele dag truco gespeeld en terere gedronken. Om half 7 gingen we weer met de bus terug naar het dorpje. Franka Cristien en ik gingen bij een marktje kijken met zelfgemaakte spullen, daar heb ik het een en ander gekocht, o.a. Oorbellen in de vorm van Zuid-Amerika. Om half 8 begone la fiesta de miel. Gauchos reden een rondje met hun paarden in traditionele kleding. Overal in het dorp zie je trouwens gauchos met hun paarden. Voor hun zijn hun paarden hun fietsen/brommers. We zijn in het plaza gaan zitten, daar raakten we aan de praat met een man die armbanden verkocht. Cristien vroeg waar hij vandaan kwam en hij antwoorde, 'el centro de la tierra' (het midden van de aarde), waarop Franka antwoorden 'nosotros tambièn' (wij ook). De man zei dat we dan buren waren, maar even later zei hij, nee jullie komen uit Duitsland en jullie spelen het spel truco. Wij begrepen er niks meer van! Toen ging de man weg. Even later bedachten we dat hij ons gister waarschijnlijk gezien had bij de rio. Even later kwam er een man naar ons toe. Hij had touwtjes en wij mochten ieder twee kleuren uitkiezen. We moesten een wens bedenken en als we er een hadden maakte hij een armbandje een dat dat om onze pols. Als het armbandje af ging dan komt je wens uit. Mijn armbandje ging de volgende dag al af! Ik er is een vrij grote kans dat mijn wens uitkomt! :D 'S avonds zijn we gaan eten in een restaurant met live Salsa muziek. Mannen en vrouwen dansten de Salsa!

De volgende dag huurden we mountainbikes. Cristien kon niet mee door haar knie. We zijn naar het hippie museum gefietst. Deze man speelde in een film en is vrienden met Ringo Star. In het hippie museum mochten we een wens op een papiertje schrijven en deze in een fles stoppen. De man heeft duizenden flessen en maakt daar een muur van met het hippie peace teken. Daarna zijn we gaan lunchen in een piano bar en kwamen we Cristien in la plaza tegen. Ik had geen zin meer om te mountainbiken en ben gaan douchen, na het douchen zou ik Cristien in de pianobar tegen komen. Maar de pianobar was dicht. Even later zag ik haar met een man met een gitaar lopen. Ze kwam hem tegen in de pianobar toen en zijn zijn gitaar gaan halen om bij de rio gitaar te spelen. Bij de rio hebben we terere gedronken en hebben Cristien en Joaquin gitaar gespeeld. Naar een paar uit zijn we weer naar de pianobar gegaan. Daar was een Italiaans vrouw die ook piano speelt. Samen hebben we piano gespeelt, gitaar gespeeld en gezongen. Echt super leuk! Ona Joaquin gelooft in aliens. Hij vertelde ons dat hij een keer een ruimteschip zag, eerst dacht hij dat het een vliegtuig was maar het maakte raare bewegingen en daarom dacht hij dat het een ruimteschip was. Om 9 uur waren de anderen klaar en gingen we avondeten in een restaurant waar een man tango/flamingo muziek speelde en zong. De man was hardstikke alchohol veslaafd, maar speelde en zong erg goed! Cristien Franka en ik wilden alvast naar het hostel, maar Cristien kon niet meer lopen. Er zat een kever op haar been en ze schrok, gierdoor schoptte ze de kever weg en toen deed haar been weer pijn. We kwamen een politieauto tegen en zei wilden haar wel brengen, Cristian ging met haar mee en wij liepen naar het hostel. In het hostel was een man gitaar aan het spelen en een vrouw fluit. Een paar mensen dansten folklore. Franka en ik wilden ook Folklore leren dansen en de anderen probeerden het ons te leren, jammer genoeg ziet het er makkelijker uit dan het is en begrepen we er niet veel van. Toen de anderen kwamen hebben we truco gespeelt. Even later speelde we het met zijn 6en (met twee andere mannen) dit hebben we tot 4 uur gespeeld, daarna hebben we nog tot half 6 gepraat.

De volgende dag gingen we om 1 uur naar Cordoba, we kwamen om 6 uur aan en moesten we bus om kwart voor 9 hebben. We hebben dus alleen maar kunnen eten en toen moesten we al weer gaan. Om 2 uur 's nachts kwamen we aan in Rosario. franka was met de bus naar Mendoza gegaan, Lisa en Lotte konden eerder uitstappen en Cristian moest de bus van 3 uur hebben. De bus van Cristien ging pas om 5 uur en de mijne vanaf 4 uur om het uur. We hebben ontbeten met cafe con leche y medialunas en daarna terere gedronken. Om 5 uur zijn we beiden gegaan. Om half 7 kwam ik aan in San Jeronimo en ben gaan slapen tot twee uur 's middags.

Dit was een vakantie om nooit meer te vergeten!

Ik kan geen foto's van mijn camera toevoegen omdat ik het kabeltje niet heb, maar heb wel foto's van Cristien gekregen.

• 06 Februari 2014 - 08:06

Richard:

Hoi Sanne,

Erg leuk om zo'n lang en enthousiast verhaal te lezen! Misschien toch nog je reisplannen voor de maand juli bijstellen? Alles is nog mogelijk, maar wat je over deze omgeving vertelt, klinkt erg goed!

XX
    Papa

• 06 Februari 2014 - 20:24

Natasja:

Wat super dat het zo leuk was! Met een hoop gezelligheid tot in de kleine uurtjes zo te lezen.
    Je wandelschoenen komen goed van pas.

Groetjes!

Natasja

• 07 Februari 2014 - 16:56

Beppe Tity:

Hallo Sanne,

Wat fijn dat je reis zo leuk was. Dit heb je dan toch maar mooi meegemaakt. En ik wens dat je wens uitkomt.

Dag lieve schat

Xxx Beppe Tity