Las cataratas de Iquazu - Reisverslag uit Roldán, Argentinië van Sanne Rijn - WaarBenJij.nu Las cataratas de Iquazu - Reisverslag uit Roldán, Argentinië van Sanne Rijn - WaarBenJij.nu

Las cataratas de Iquazu

Blijf op de hoogte en volg Sanne

08 Mei 2014 | Argentinië, Roldán

Las cataratas de Iquazu

1 mei om half 3 moesten alle uitwisselingsstudenten die naar Iquazu gaan, op het busstation in Rosario zijn. Ik werd gebracht door de ouders van Karine (Noorse uitwisselingsstudente). Hier werden we ontvangen door Duitsers, Noren, Amerikanen, Australiërs, Belgen, Nieuw Zeelanders, Zwitsers en Fransen. Om 4 uur konden we, nadat de bus eerst gemaakt moest worden, eindelijk instappen en keken we uit naar een 20 uur durende busreis. Ik zat naast een Duits meisje dat een maand vrijwilligerswerk in Argentinië doet, hierna gaat ze 3 maanden naar Chili en daarvoor heeft ze 6 weken door Argentinië en Colombia gereisd, interessant dus. Om 7 uur 's ochtends gingen we ontbijten in een restaurant, hierna nog 3 uur in de bus en we kwamen aan bij de mijnen van Wanda Hier waren ze stenen aan het opgraven, van die witte en paarse soort diamanten. We hebben geleerd dat het zand in "Misiones" (provincie) rood is, door de hoeveelheid ijzer die het heeft.

Na de mijnen hoefden we nog maar een uur te rijden, maar na een half uur werden we aangehouden door de politie. Er was iets mis met de wc's in de bus en we moesten een uur wachten, nu mogen we de wc's niet meer gebruiken!

Om 2 uur kwamen we dan eindelijk in ons hotel aan en om half 3 gingen we opzoek naar een plek om te lunchen. Met zijn 8en zijn we bij een Italiaans restaurant gaan zitten en heb ik bruchette met tomaat en mozzarella gegeten. Buiten het restaurant verkochten, een paar mensen op een kleedje, zelfgemaakte houten diertjes. Ik heb er twee voor Pax (voor Lune heb ik al iets anders gekocht) gekocht, deze twee ga ik hopelijk nog in het echt zien. Weer in het hotel aangekomen, hebben we de plannen voor de rest van de reis besproken. Het plan is om morgenochtend naar het drielandenpunt (Argentinië, Brazilië en Paraguay) te gaan, 's middags gaan we door het oerwoud (lopend of in auto, geen idee) opzoek naar dieren, daarna naar de artesanias, hier is het beroemde 'mate' ijs te koop, wat iedereen wil proeven. De volgende dag gaan we de hele dag naar de watervallen, we gaan een boottocht en jeeptocht doen!

Vanochtend hoefden we pas half 11 klaar te staan. Bij het ontbijt hadden ze chipa! Dat zijn kleine broodjes met kaas. Na het ontbijt liepen we naar het drielandenpunt. Bij het drielandenpunt komt de bekende rio parana (die van Rosario) de rio iquazu tegen, dit is een erg mooi gezicht, want de rio Iquazu is bruin en de rio parana donkerblauw, je ziet dus goed het kleurverschil. Als je bij het drielandenpunt staat zie je links Paraguay, rechts Brazilië en in het midden de twee rios, erg mooi om te zien. Ik kan nu zeggen dat ik Paraguay en Brazilië gezien heb, maar ik ben er nooit geweest.

Op de terugweg zijn we langs de supermarkt geweest om onze lunch te kopen, deze hebben we in het hotel gegeten. Hierna werden we met een bus opgehaald om naar het oerwoud met de dieren te gaan, dacht ik. Aangekomen werden we in een trekker met aanhangwagen naar een plek gebracht waar ze dieren opvangen. Deze dieren konden we dus bekijken, maar ze zaten dus in kooien. Mooi, maar minder spectaculair. Ze hadden veel vogels zoals, toekans en papegaaien, maar ook apen, zwijnen en jaguars.

Daarna gingen we met de bus naar een plek waar ze artesanias en yerba ijs verkopen. Hier hebben we het ijs geproefd, dat erg lekker was en ik heb nog een alfajor met yerba smaak en een alfajor met hout gekocht. Beiden lekker, maar die met hout was wel een beetje vreemd.

Toen werden we in het centrum afgezet en heb ik een heel mooi ding gekocht, waar je yerba en suiker in kunt doen voor de mate, voor mijn gastmoeder.

Hier wat bijzondere dingen in Misiones:

- ik krijg steeds smsjes van, 'welkom in Paraguay/Brazilië

- het is hier super groen, overal bomen en planten

- op de tv is alles in Portugees

- er rijden heel veel vrachtwagens met hout door misiones, en soms zie je hele kale plekken langs de weg, waar alle bomen gekapt zijn

Eindelijk! Vandaag gaan we naar de Cataratas (watervallen)! We moesten vroeg opstaan, want om 8 uur vertrok de bus. We kwamen om half 9 aan en moesten naar het treinstationnetje lopen, met de trein (tren de la selva) gingen we naar de 'garganta del Diablo', de grootste en hoogste waterval. Aangekomen moesten we nog een heel stuk over bruggen boven het water lopen. En toen zagen we in de verte de grote stoom wolken. Het is heel bijzonder om zoiets groots en krachtigs te zien! Het geluid is oorverdovend en je wordt nat door het neerkletterende water. Na 20 minuten gingen we weer terug met de trein, nu moesten we een heel stuk lopen met prachtig uitzicht op verschillende watervallen. We hadden even 10 minuten pauze om wat te eten en naar de wc te gaan. Toen zagen we een toekan! Die beesten zijn echt prachtig om te zien! Hierna kwamen we aan bij de boten, we waren al gewaarschuwd dat we nat zouden worden en dus een handdoek en extra kleren mee moesten nemen. We kregen een reddingsvest en stapten in een oranje, soort reddingsboot. En daar gingen we, door het water tot vlakbij de watervallen, hier konden we nog foto's maken, daarna moesten we onze camera's opbergen in de waterdichte tas die we kregen. Nu gingen we een rondje tot vlakbij de grote watervallen (die op elke foto die je opzoekt staan) en hierna gingen we in de waterval!! We werden helemaal nat! En het geluid was oorverdovend! Daarna vlogen we over het water door de rio iquazu. Deze boottocht was een van de leukste/mooiste/spectaculairste dingen wat ik ooit het gedaan!

Na de boottocht gingen we lunchen. We werden in een open bus naar de lunch plek gebracht, tijdens de tocht zagen we 2 apen in de bomen. De meesten hadden de dag daarvoor al hun lunch gekocht en deze nuttigden we in het gras. Na de lunch stopten Silke en ik ons afval in een plastic zak, om deze straks weg te gooien. Toen gingen we even liggen, niet lettende op de plastic zak, en toen kwam er een COIOTE die onze zak pikte en ermee vandoor ging! Die beesten lopen overal rond en stelen alles wat ze te pakken krijgen! Toen gingen we weer op weg naar de watervallen, dit keer om ze van boven te bekijken. We liepen de hele weg boven het stroomende water, vlak langs het punt waar het water naar beneden valt. We hebben de Cataratas dus van boven, onder, links, rechts en van binnen gezien!

Na de Cataratas zijn we in de bus naar het hotel gegaan, hebben we gedoucht en mochten we naar het centrum. Gisteren was ik al opzoek naar een tas om alle mate spullen in te doen, deze ga ik meenemen op reis en gebruiken in Nederland (Mate is verslavend), maar kon maar geen mooie vinden zonder leer. Dus ik vraag in de 15e winkel of ze ook matetassen hebben zonder leer, en ze hadden er heel veel! Bleek dat de meeste tassen helemaal niet van leer waren, maar nep leer. Dit kan je herkennen door de prijs, die van leer zijn minstens 3x duurder. De tas die ik wilde kopen kostte 245pesos, dacht ik. De verkoopster was ervan overtuigd dat deze 150 pesos kost, hier ga ik natuurlijk niet tegenin. Nu heb ik een mooie matetas voor 150 pesos! Verder heb ik nog een tasje met de vlag van Argentinië gekocht en bij de Cataratas een magneet.

Had ik al verteld dat de steen van Argentinië 'Rosa del Inca' heet, deze is alleen in Argentinië te vinden en de Indigenos dachten dat het het gestolde bloed van hun voorouders was.

Toen was het al weer de laatste dag. We moesten vroeg opstaan en om 8 uur vertrok de bus naar Rosario. Dit keer was het een lange reis, want ik voelde me helemaal niet goed en moest overgeven! Eindelijk om 7 uur 's ochtends kwamen we aan in Roldan (gebracht door de vader van Karine) en kon ik in bed liggen, ik heb de hele dag en nacht geslapen en voelde me de volgende dag veel beter.

Vandaag ben ik naar school geweest en de lerares Grieks gaf mij mijn cijfer terug. Een 8.8 :-) !!!

Nu nog 35 nachten en dan op weg naar Bolivia om Mees de 29ste op te halen van het vliegveld in La Paz! :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 08 Mei 2013
Verslag gelezen: 65
Totaal aantal bezoekers 14315

Voorgaande reizen:

01 Februari 2017 - 10 Augustus 2017

Stage in Perú

07 Juli 2015 - 02 November 2015

Stage in Ecuador

25 Juli 2013 - 24 Juli 2014

Highschool in Argentinië

Landen bezocht: