Casi por llegar! (Bijna thuis) - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Sanne Rijn - WaarBenJij.nu Casi por llegar! (Bijna thuis) - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Sanne Rijn - WaarBenJij.nu

Casi por llegar! (Bijna thuis)

Blijf op de hoogte en volg Sanne

29 Oktober 2015 | Colombia, Bogota

Jeisson's plan was om een maand in Quito te blijven, maar we besloten toch samen door naar Bogotá te reizen :) .

Van Quito liften we naar Otavalo, waar we werden uitgenodigd om in een finca van degene die ons een lift gaf te slapen. De nacht was super koud!

De volgende dag werden we afgezet in Ibarra. We liften en werden bij de grens met Colombia afgezet. Hier bleek dat ik 1 dag te laat was! Nogal een gedoe want ik moest allemaal kopieën van papieren maken en $5'betalen. Toen we eindelijk in Colombia waren besloten we naar het ziekenhuis te gaan, want Jeisson had vage bultjes in zijn nek en hij dacht dat het insecten waren. In het ziekenhuis moesten we super lang wachten want Jeisson had geen geld, en hij werd dus geholpen als de doktoren vrij waren. We wachten tot midden in de nacht en daarna hadden we geen plek om te slapen, dus vroegen we de bewakers of we in het zieknhuis mochten blinven slapen, en dit mocht! We sliepen in de wachtkamer op een bed/bank! En om 6 uur 's ochtends werden we wakker gemaakt en zo'n beetje uit het ziekenhuis gezet door een chagrijnige bewaker.

We namen een bus naar las Lachas en zetten onze tent op naast een groot standbeeld met een prachtig uitzicht. In las Lachas staat een van de mooiste kerken van Zuid-Amerika. We vroegen of we een pan van een van de buren mochten lenen en maakten een heerlijke soep op een kampvuur :) . In las Lachas bleven we een paar dagen en daarna gingen we naar Ipiales waar Jeisson ging werken en ik verkocht mijn 2e armbandje (1e was in het ziekenhuis). Daarna gingen we naar la Ruta, waar we erg moeilijk een lift kregen, maar we kregen er uiteindelijk een die ons naar een super drukke plek bracht met veel vrachtwagens en restaurants. Hier kregen we al helemaal geen lift en 's nachts besloten we maar voor een restaurant te gaan slapen en de volgende dag proberen opnieuw te liften.

De volgende dag kregen we na lang wachten een lift naar Pasto en vandaar kregen we een lift naar Villagarzon waar we om 2 uur 's nachts aankwamen! We besloten in het park te slapen tot het licht werd.

De laatste paar dagen waren super exhausting. En we besloten een paar dagen te rusten en onze tent op te zetten bij een rio. Het was er erg mooi, maar het regende veel en we hadden de tent niet goed op gezet dus wij en onze spullen waren nat. We bleven hier iets van 4 dagen en deden helemaal niks behalve eten, lol maken en super veel wiet roken. Haha.

Na 4 dagen besloten we naar Neiva te gaan. Dit x in bus, want liften duurt hier echt super lang want de mensen zijn bang. In Neiva namen we een bus naar Fotalesilla. Waar we onze tent langs een rivier opzetten. De volgende dag gingen we samen naar Neiva en pakten we onze spullen om ze bij een winkel te bewaren zolang wij niet bij de tent waren. Ik had geen zin om de tent af te breken en zei dat we hem wel konden laten staan, net als in Ecuador. Jeisson vond dit helemaal geen goed idee, maar ging er niet al te veel tegen in.
In Neiva gingen we naar een muziekwinkel en kocht Jeisson het een en ander voor zijn gitaar en ik kocht een viool :D. Verder kochten we marihuana, pincet dingen om oorbellen te maken. Toen we terug in Foralecilla waren bleek dus dat de tent gestolen was! Tsja,... Jeisson had me gewaarschuwd! Maar goed nu hadden we geen slaapplek. We besloten naar het plaza te gaan, naast het politiebureau. Hier vermaakten we ons met jongleren en er was een groep aardige jongens. 'S nachts sliepen we in het park.

De volgende dag gingen we naar Melgar en vandaar besloten we een bus naar Ricaute te nemen. Hier vonden we een slaapplek langs de rivier in een soort huis dat als uitzichtpunt dient. De volgende ochtend ontmoeten we hier 2 crack verslaafden die wiet aan het roken waren. Die dag was super relaxed, we maakten oorbellen, speelden viool en gitaar en jongleerden! Maar op een gegeven moment kwam de politie en zei dat we hier niet mochten slapen. Jeisson werd echt pissed, en maakte bijna ruzie met een van de agenten. Maar goed, we besloten dus te gaan en gingen naar Girardaut, waar we een bus naar een ander dorp wilde nemen, maar bleek dat er geen bussen meer waren en we bleven dus slapen in het busstation slapen. De volgende ochtend besloten we naar Viotá te gaan. Hier deden we hetzelfde als in Ricaute. 'S nachts zetten we Jeissons mini tent op langs de rivier, hier stopten we al onze spullen in en verder passten alleen onze hoofden nog in de tent :p, de rest lag er buiten.

De volgende dag maakten we ons langzaam klaar om naar el salto te gaan, naar het spookhotel. We sliepen langs de weg achter een soort open hut. En tot midden in de nacht stopten er auto's en brommers om het spookhotel te bekijken. Op een gegeven moment liepen er een paar mensen langs ons, maar ze zagen ons niet. Jeisson roept kei hard 'woehoehoehoe!' En de mensen vroegen om de beurt of een van hun een grapje uithaalden. Toen werden ze bang en renden naar de auto! Toen liet Jeisson zich zien :p. Na een super koude nacht, besloten we de volgende ochtend naar Bogotá te gaan, naar de familie van Jeisson. Hier aangekomen, maakte ik kennis met de moeder, het zusje en de stiefvader van Jeisson. De moeder maakte een super lekkere lunch en daarna gingen we foto's bekijken, artesanias maken en muziek spelen met het zusje.
Na 2 maanden sliep ik eindelijk in een normaal bed, wat goed, maar toch ook vreemd sliep.

De volgende dag gingen we naar een markt met Jeissons familie en daarna ontmoeten we vrienden van Jeisson. Zijn vrienden zijn super punk, en hij was vroeger ook zo. Ze dronken chemische alcohol die je bij een apotheek koopt en waren nogal dronken, maar wel aardig. Op een gegeven moment stond Jeisson op het punt te gaan vechten met een jongen die we in het plaza tegen kwamen! Heel normaal volgens zijn vrienden.

De volgende dag gingen we souveniers voor iedereen kopen. Speelde ik met Laura (zusje van Jeisson) viool, maakten we artesanias en leerde Jeisson mij kettingen maken. De dag erna maakten de moeder van Jeisson en ik cocosrijst, kocht ik super coole schoenen en later gingen Jeisson en ik naar de broer van de stiefvader van Jeisson. Met hem hadden we super interessante gespreken en we bleven tot laat in de avond. Hierna gingen we nog langs een vriend van Jeisson en daarna liepen we terug naar huis. Jeisson zei dat het niet erg veilig was dat we zo laat nog terug liepen en voor de zekerheid pakte hij een glazen flesje, waar hij evt. Iemand mee kon slaan. Oja dezs dag maakten we rapé, dat is natuurlijke tabak en ik het andere natuurlijke tabak gekocht en daarmee maakten we poeder en dat snoven we en dit is goed voor je luchtwegen en geeft je meer energie.

Over een paar dagen ben ik al weer in Nederland! Ik ben van plan nog een reisverslag te schrijven, voordat ik aankom! Tot gauw iedereen!

• 29 Oktober 2015 - 21:20

Carmen:

Hoi lieve Sanne,

Wat een avonturen weer! En je slaapt echt overal waar het maar een beetje kan! Merle is zeer benieuwd naar je dreadlocks, vooral nu ze gekleurd zijn!!! Of gaan ze er af voordat je naar Nederland gaat? geniet nog van je laatste daagjes daar en tot snel!!!!!!!!!!

liefs