Betalen voor je proefwerk - Reisverslag uit Funes, Argentinië van Sanne Rijn - WaarBenJij.nu Betalen voor je proefwerk - Reisverslag uit Funes, Argentinië van Sanne Rijn - WaarBenJij.nu

Betalen voor je proefwerk

Blijf op de hoogte en volg Sanne

16 Augustus 2013 | Argentinië, Funes

Gisteren heb ik geen reisverslag geschreven omdat ik echt te moe was. Ik ben meteen na het eten (half 10) naar bed gegaan.

Gisteren was de lerares aardrijkskunde jarig. Iedereen uit de klas heeft 3pesos ingelegd en daarvan hebben we een doos bonbons voor haar gekocht.

Ook heb ik gisteren mijn eerste proefwerk gemaakt. Het was engels en het ging best goed, ondanks dat ik niet had geleerd. Na het proefwerk moesten we 2pesos betalen omdat we op een gekopieerd papier schreven. We moeten hier dus betalen om proefwerken te maken!!

Gisteren was trouwens een speciale dag. Daarom moest de hele school een liedje over San Martin zingen.

Ik weet niet of ik het al eens op mijn blog heb geschreven, maar alfajores zijn echt de lekkerste koekjes die er bestaan. Ze bestaan uit cake/koek met daartussen dulche de leche en omringt met chocolade. Als ik deze in Nederland zou verkopen zou ik rijk worden!

Chocolade is hier trouwens heel duur! Voor een reep chocolade betaal je in Nederland 50cent en hier 1euro.

Gisteren had ik voor het eerst heimwee en dacht ik echt 'hoe ga ik hiernog 10 maanden overleven?'. Gelukkig was vandaag een super dag!

Mijn klas was super aardig en gezellig. Mijn vertaalster Josephina was er niet en dus werd ik gedwongen om Spaans te spreken. Mijn Spaans is nog niet goed hoor!! Ook ben ik uitgenodigd voor een festje, om bij iemand te slapen en om met een groep mate te drinke!

Vandaag maakte ik weer een blunder. Camila vroeg waar ik heen ging en ik antwoorde met 'goed dankjewel'. Tsja....

Verder hadden we vandaag gym. Dat was ook super gezellig. We hebben een soort volleybal gespeelt. Hier heb je geen lintjes of hesjes die er voor zorgen dat je je team kunt herkennen. Dat moet je maar gewoon onthouden.

Ik ben ook nog alleen naar de winkel geweest vandaag. Door aan te wijzen en uit te beelden heb ik duidelijk gemaakt dat ik een schaar, een kladblok, een zwarte stift en kleurpotloden nodig heb. De cassiere vroeg waar ik vandaan kwam en toen ik zei dat ik uit Nederland kom zei ze meteen 'aaahh Maxima'!

Tijden filosofie hadden we het over een monarchie en meteen werd Nederland genoemd!

Ik maak hier, als ik me verveel, overal lijstjes van. Zo heb ik bijvoorbeeld een lijst over wat ik mis in Nederland, wat ik leuk vind in Argentinië en de verschillen tussen een Nederlandse en Argentijnse school. Ook heb ik een lijst van Nederlandse dingen die ik in Argentinië tegen kom. Als deze langer is zal ik hem op mijn blog plaatsen.

Hasta leugo!!

  • 16 Augustus 2013 - 15:56

    Richard:

    Hoi Sanne,

    Leuke verhalen! Natuurlijk zal heimwee vaker de kop op steken, dan helpt het natuurlijk dat er een volgende dag weer leuke dingen te beleven vallen. Wel goed dat je het benoemt, blijven doen, hoor! Het hoort er gewoon bij! Leuk dat je uitgenodigd wordt voor feestjes. Die zijn vast ook anders dan hier.

    Wie is/was San Martin? Vast iemand anders dan Sint Maarten. Maria Hemelvaart (15/8) was dus geen feestdag? A.s. maandag is er weer een feestdag, toch, zo dacht ik in de krant van Funes te lezen (funeshoy.com.ar). Vrij van school en dus een lang weekend? Nog (zweefvlieg)plannen of paardrijden of andere activiteiten? Lekker om weinig tot geen huiswerk te hebben, lijkt me. Al wel schoolboeken kunnen krijgen?

    Succes maar weer en een goed weekend toegewenst!

    XX
    papa

  • 16 Augustus 2013 - 16:33

    Marja:

    Lieve Sanne,
    Héél begrijpelijk dat je soms heimwee hebt. Gelukkig dat het zich afwisselt met de positieve gevoelens over de leuke dingen. Gezellig dat je uitgenodigd bent voor een feestje. Zo ontmoet je steeds meer leuke en aardige mensen. Soms zul je je over dingen heen moeten zetten en dan zul je zien dat het je goede dingen oplevert.
    Liefs mamma x

  • 17 Augustus 2013 - 08:34

    Natasja:

    Hoi Sanne,

    Ook een nieuwe ervaring voor je lijstje: de leerkracht krijgt een cadeautje! Of gebeurt dat in NL in het middelbaar onderwijs tegenwoordig ook?

    Oh, en die heimwee. Vervelend dat zoiets bestaat! Je weet vast dat dit erger gaat worden de komende tijd en hopelijk is het daarna over. Houd vast aan de redenen waarom je graag naar Argentinië wilde. En dat je het hier in NL ook niet altijd naar je zin had. Volgens mij ook een reden dat je graag een jaartje weg wilde. Neemt niet weg dat het niet fijn is om heimweegevoelens te hebben. Bespreek je heimwee ook met je gastgezin! Gedeelde smart is halve smart. Jullie kunnen dan samen bepalen wat jou kan helpen. Misschien kom je uit op niets, maar je gastgezin weet in elk geval hoe jij je voelt.

    En laat ons ook weten wat je in zo'n situatie van het thuisfront in Nederland verwacht! Alleen jij kunt dat voor ons bepalen. Vooral zeggen hoor!

    Geniet van de mooie, bijzondere, dingen van Argentinië. Dat kikkerlandje hier blijft wel.

    Lieve groet en zet 'm op!

    Natasja

  • 17 Augustus 2013 - 15:59

    Sanne Van Rijn:

    Natasja: dat Nederland inderdaad wel blijft, daar denk ik ook steeds aan. En nee op de middelbare school in Nederland gaven we de leraren geen cadeautjes.

    Gisteren kwam mijn local coördinator hier samen met een vertaler, zijn engels was ook niet al te best. Alle dingen die nog onduidelijk waren zijn daardoor wel duidelijk geworden.

    Groetjes,

    Sanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 08 Mei 2013
Verslag gelezen: 66
Totaal aantal bezoekers 14332

Voorgaande reizen:

01 Februari 2017 - 10 Augustus 2017

Stage in Perú

07 Juli 2015 - 02 November 2015

Stage in Ecuador

25 Juli 2013 - 24 Juli 2014

Highschool in Argentinië

Landen bezocht: