La vida de una artesana! - Reisverslag uit Puyo, Ecuador van Sanne Rijn - WaarBenJij.nu La vida de una artesana! - Reisverslag uit Puyo, Ecuador van Sanne Rijn - WaarBenJij.nu

La vida de una artesana!

Blijf op de hoogte en volg Sanne

26 September 2015 | Ecuador, Puyo

Eindelijk weer een reisverslag!

Wat heb ik enorm veel meegemaakt en enorm veel geleerd!

Ik reis samen met Jeisson, een jongen uit Colombia. Hij heeft dezelfde leeftijd als ik en is al 2 jaar door zuid-amerika aan het reizen. Hij verdient wat geld met jongleren bij de stoplichten en koopt daar eten van. Ik heb hem ontmoet in Puerto Lopez, en wist dat hij dezelfde richting op wilde als ik, maar dan liftend. Ik vroeg hem of hij samen wilde reizen, en dat wilde hij :).

We vertrokken uit Puerto Lopez, en werden al vrij snel opgepikt door een man die ons afzette in Portoviejo, van daar werden we gepikt door een oud stel met een hele oude auto, we mochten achterin de laadbak zitten. Dat was super, het uitzicht was enorm mooi! We werden afgezet langs de weg en weer vrij snel opgepikt door een paar mannen die ons in Pichincha afzetten. Hier besloten we langs de rivier te kamperen, helemaal gratis dus!

De volgende ochtend vertrokken we naar Quevedo. Jeisson had geen geld meer en moest werken, en dit gaat het beste in een grotere stad. We namen de bus naar Quevedo, waar Jeisson het voor elkaar kreeg om samen voor $1 te gaan i.p.v. $2.

Quevedo was geen mooie stad, we sliepen in een vies goedkoop ($3.50) hotel en vertrokken de volgende dag. Jeisson werkte 2 uurtjes bij de stoplichten en verdiende $13. Daarna namen we een bus naar la Mana. Dit is wel een mooie stad. We vonden weer een kampeerplek langs de rivier en bleven hier 2 nachten. Toen, op naar Quilotoa. Dit is een krater met een meer, echt enorm mooi! Hier kun je ook kamperen, en dat deden we natuurlijk. We ontmoeten 2 Argentijnen en maakten een kampvuur waar we bakbananen en aardappelen in roosterden en deze met guacamole aten.

Die nacht kon ik echt niet slapen, het was super koud! Ik had alleen een vest en een slaapzak mee (geen matje) en Jeisson had alleen een dikke jas, en niet eens sokken! De nacht was verschrikkelijk, maar het uitzicht was zo mooi, dat het het waard was!

De volgende ochtend moesten we weer omhoog. Ik had al 2 nachten nauwelijks geslapen en het totaal geen energie. Halverwege kon ik echt niet meer en besloot terug te lopen en te paard te gaan. Ik ontmoete een man, en de 2e vraag die hij mij stelde was 'how is the vegan food in the Netherlands?'. Een mede veganist! Hij en zijn vrouw wonen in Florida en hij zei dat ik mocht komen wanneer ik wilde :D! Eindelijk boven regelde ik een lift naar Latacunga. Ik had namelijk eerder met 2 mannen gepraat, en wist dat ze een auto hadden en naar Quito gingen, en Latacunga ligt op de route. De 2 mannen werken in de olie industrie en een van hen komt uit China.

We werden afgezet in Latacunga en vonden een goedkoop hotel voor $3 per persoon per nacht. Jammer genoeg geen douche en ik had al veel te lang geen echte douche gehad, maar de eigenaresse van het hotel was zo aardig om mij de douche van de buren te wijzen, maar dan moest ik wel snel douchen, voordat de buren terug waren! 's Middags ging Jeisson jongleren bij de stoplichten en verdiende een paar dollar voor het hotel en eten. De volgende ochtend gingen we in de bus naar Ambato, waar Jeisson weer een uurtje ging werken en daarna op naar Baños. Hier kwamen we 's nachts aan. Hier gingen we naar een kamping waar alle artesanos en malabaristas heen gaan. Hij kost maar $2 per persoon per nacht en heeft een keuken, warme douche en wifi.

De mensen op de kamping waren super aardig en hadden allemaal dezelfde soort levensstijl. Jeisson kwam ook weer een paar mensen tegen die hij al eerder tegen was gekomen en de Argentinos die we in Quilotoa tegen kwamen waren er ook. De volgende ochtend gingen we vroeg op pad want we wilden de fietstocht naar Puyo doen. We zochten el Español (de Spanjaard) die we in Ambato tegen waren gekomen en waar we samen de fietstocht mee wilden maken, maar we vonden hem niet. Jeisson had maar $3 en het huren van de fiets was al $5 + entree en de bus terug. We besloten te liften i.p.v. de fietsen te huren. En het lukte Jeisson om de entree naar de waterval naar $0.50 te krijgen. De waterval was super índrukwekkend en ook de natuur daaromheen. Op de terugweg plukte ik een palmblad en we besloten dat ik er bloemen van zou maken en deze zou ruilen tegen eten en Jeisson zou dan een liedje op zijn fluit spelen, met een bal op zijn hoofd. En het werkte! We kregen enorm veel soep van een vrouw! En ik maakte nog 3 bloemen voor de kinderen.
de terugweg gingen we weer liftend en in Baños kwamen we een dronken man tegen die nogal op een zwerver leek. Ik had geen zin om met hem te praten, maar Jeisson bleef maar met hem praten. De man wist waar je San Pedro kon halen (cactus waar je van gaat hallicuneren) en bracht ons daar heen. Jeisson brak een stuk van de cactus af en op de camping kookten we hem. De man was er nog steeds, en bleef maar doorpraten over dat hij op schiphol in NL was en wat hij daar allemaal had meegemaakt. Ik werd er echt gek van! Uiteindelijk, toen de San Pedro klaar was, ging de man weg. 's Avonds dronken we een deel van het water en de volgende dag het andere deel. Jammer genoeg werkte het niet echt goed, Jeisson kreeg er super veel energie van, en ik werd juist sloom. Dit was vooral de volgende dag onhandig, toen we 2 uur berg op liepen naar 'la casa del arbol'. Door het laatste stuk te liften, kwamen we daar aan. La casa del arbol is een boomhut met 2 schommels en op die schommels heb je een super uitzicht!

's Avonds gingen we richting Puyo, we eindigden in Rio Verde, een klein dorpje tussen Baños en Puyo, waar we onze tent opzetten. Jeisson regelde weer gratis soep en de volgende ochtend gingen we naar Puyo. We werden opgepikt door 3 jongens uit Chili die met hun eigen busje van Chili naar Ecuador en weer terug gingen. In Puyo vonden we een goede plek om te kamperen en de volgende ochtend vonden we eindelijk groene haar verf! Vanaf La Mana waren we al op zoek naar groene haarverf, want we wilden ons haar in verschillende kleuren verfen. Nu hadden we alle kleuren die we wilden en was het tijd om te verfen! Ik wilde 3 rode, 5 groene en 5 blauwe dreads en Jeisson wilde rood, groen en geel. Het was een heel geklieder waar ik ben echt super blij met mijn haar!

Ik vind het echt super leuk om met Jeisson te reizen, de manier waarop hij reist is een heel nieuwe manier voor mij, maar wel de manier waarop ik over 3 jaar wil reizen.

Binnenkort weer een nieuw verslag.

  • 26 September 2015 - 21:13

    Richard :

    Hoi Sanne, wat een prachtige belevenissen! Ik snap dat je zo nog wel een tijd door wilt reizen. En ik ben blij dat je daar dan wel mee wacht tot ná afronding van je studie. Ben benieuwd waar je dan nog allemaal terecht komt! En volgende maand net zulke avonturen in Colombia? Succes gewenst en liefs.

  • 06 Oktober 2015 - 08:18

    Leomont:

    Hoi Sanne,

    Prachtig verhaal hoor. Je bewijst dat je bijna zonder geld de wereld rond kan!
    Geniet ervan

    Leomont

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 08 Mei 2013
Verslag gelezen: 55
Totaal aantal bezoekers 14328

Voorgaande reizen:

01 Februari 2017 - 10 Augustus 2017

Stage in Perú

07 Juli 2015 - 02 November 2015

Stage in Ecuador

25 Juli 2013 - 24 Juli 2014

Highschool in Argentinië

Landen bezocht: