Weer water! - Reisverslag uit Lima, Peru van Sanne Rijn - WaarBenJij.nu Weer water! - Reisverslag uit Lima, Peru van Sanne Rijn - WaarBenJij.nu

Weer water!

Blijf op de hoogte en volg Sanne

21 Maart 2017 | Peru, Lima

Hallo iedereen!

In Lima lijkt het erop dat de gevolgen van de overstromingen in Peru er grotendeels op zitten. We hebben sinds gisterochtend weer gewoon water. De prijs van limoenen was de laatste dagen gestegen van 6soles (2euro) per kilo nar 35soles (10euro) per kilo, maar de prijs is nu weer naar 9soles gegaan. Prijzen van ander voedsel stijgt nog wel steeds, en dit heeft vooral gevolgenen voor de armere inwoners van Lima en Peru, maar zolang er geen overstromingen meer bijkomen, lijkt het mee te vallen.

Op het werk gaat het goed, ik had de laatste dagen helemaal geen opdracht gekregen omdat het gedeelte waar ik in werkte (GlobalG.A.P.) niet echt veel tijd had om mij dingen uit te leggen. Ik zat dus vaak uren niks te doen op het werk, maar de laatste paar dagen ben ik steeds een paar collegas aan het helpen. Vandaag heb ik Daniel geholpen met PepsiCo, wat erg interessant was, Gister heb ik Josep geholpen met een Excel document voor de samples die binnenkomen. Vorige week heeft Alex mij uitgelegd hoe je kwaliteits analyses uitvoert voor Quinoa en Black Eyed Peas. Het is dan de bedoeling dat je bv. 100g quinoa afweegt en deze 100g controleert op steentjes, takjes en andere zaadjes. De steentjes, takjes en zaadjes die je in de 100g vindt weeg je en zo kun je de zuiverheid van de quinoa berekenen. Een normaal zuiverheid percentage is ongeveer 99,997%. Je moet de quinoa erg goed controleren en vooral als je dit te lang doet worden je ogen moe en zie je overal quinoa, haha.
Het is de bedoeling dat ik donderdag op inspectie ga met Alex, ik ga naar het bedrijf Alisur, dat vooral quinoa exporteert, maar verschillende soorten bonen. Het bedrijf bevindt zich in Lima en ik ben erg benieuwd. Het is geen inspectie voor certificeringen, maar volgensmij voor kwaliteit.

Zaterdag ben ik bij Josep (collega) thuis geweest, hij woont in het noorden van Lima, in een veel armer gedeelte. Zijn huis bestaat letterlijk uit gipsplaten en een plastic dak, het soort dak dat we in NL gebruiken voor een kippenhok. Josep woont hier met zijn broertje, vader en moeder. Hij en zijn familie zijn al 8 jaar hun huis aan het bouwen, maar doordat niemand in hun familie erg veel verdient, duurt het erg lang. Het huis is dus deels af en ze wonen tijdelijk in het huis van gipsplaten.
Joseps moeder was Engels lerares en met haar kon ik dus engels spreken, ze was erg aardig en had speciaal voor mij quinoa gemaakt, dat maken ze hier op een erg lekkere manier, meer als een soort curry voor bij de rijst. Binnenkort hoop ik dit recept te leren maken! Josep heeft 3 honden en 1 van de honden lijkt best wel op Floyd!

Vandaag had ik brownie mee naar mijn werk genomen, en iedereen vond het natuurlijk erg lekker!
Zoals je misschien al merkt is eten in Peru erg belangrijk. Zoals we in Nederland over het weer praten, praten ze in Peru over eten. Als je even niks meer hebt om over te praten, vertellen de Peruanen over eten! Elke dag op het werk wordt er wel wat uitgedeelt, vaak bananenchips, snoepjes of gepofte mais.
Het is erg belangrijk dat een moeder goed kan koken en van Amber en Juan heb ik geleerd dat het super belangrijk is dat de schoondochter het eten lekker vindt en veel eet, haha.

Oja, had ik al verteld dat ik al 2 aardbevingen heb gevoeld? Ze waren gelukkig maar heel licht. Een x was op het werk en de andere x was toen ik naar de metropolitano liep.

  • 22 Maart 2017 - 21:15

    Natasja:

    Ola Sanne,

    Wat een belevenissen daar in Peru. Fijn dat de overstromingen minder zijn. Maar wat een drama voor de mensen daar. Hoor je op het werk ook trieste verhalen of zijn je collega's niet zozeer geraakt hierdoor.

    Dat eten was toch ook in Argentinië zo belangrijk? Zou dat iets Zuid-Amerikaans zijn of generaliseer ik dan te veel.

    Leuk de foto's die je plaatst en het inkijkje dat je ons geeft in je leven in Peru.

    Liefs,
    Natasja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 08 Mei 2013
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 14322

Voorgaande reizen:

01 Februari 2017 - 10 Augustus 2017

Stage in Perú

07 Juli 2015 - 02 November 2015

Stage in Ecuador

25 Juli 2013 - 24 Juli 2014

Highschool in Argentinië

Landen bezocht: